sprawa gorgonowej

>>> Monika Świerkosz. Prawda bywa kamieniem   

Stary Teatr w Krakowie: Sprawa Gorgonowej, reż. Wiktor Rubin

 

W stanie oskarżenia. Z Martą Ścisłowicz rozmawia Monika Kwaśniewska    

 

dziady

Zbigniew Majchrowski. Grupa rekonstrukcji historycznej „Dziady”   

Teatr Polski we Wrocławiu: Dziady część III, reż. Michał Zadara

 

Piotr Gruszczyński. Po premierze   

 

philippe quesne

Anna R. Burzyńska. Nad brzegiem morza w kostiumach myśleć o końcu świata. Philippe Quesne i Vivarium Studio   

 

Teatr, który daje natura. Z Philippe’em Quesne’em rozmawia Piotr Olkusz   

 

>>> Tomasz Kowalski. Kultura na bagnach   

Philippe Quesne i Vivarium Studio: Swamp Club, reż. Philippe Quesne

 

zwierzęta

Patrycja Cembrzyńska. Atomowa menażeria. Epizody z życia „potwornego”   

 

Monika Żółkoś. Melancholia taksydermii   

 

archiwum

Dorota Sajewska. Ciało­‍-pamięć, ciało­‍-archiwum   

 

Performatywne archiwa: od efektu instytucji do praktyki myślenia. Z Ernstem van Alphenem rozmawia Roma Sendyka   

 

Agata Adamiecka­‍-Sitek. Książę i kamera   

Książę, reż. Karol Radziszewski

 

Agnieszka Dauksza. KwieKulik jako zmęczeni terroryści. Sztuka realizmu afektywnego   

 

Katarzyna Fazan. Ciało nieposkładane. Odwrócona reprezentacja w obrazach Andrzeja Wróblewskiego

Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie: Recto/Verso, kurator: Éric de Chassey   

 

lokalność

Monika Świerkosz. Opowieści prowincjonalne. Głos prowincjusza czy kolejna (wielko)miejska fantazja?   

 

Ewa Bal. Czy Śląsk plebejski przesłonił Śląsk arystokratyczny? Problemy przedstawiania lokalności w teatrze    

 

Piotr Olkusz. Skuteczność teatru lokalnego   

 

Maria Kobielska. Czy powstanie może być śląskie? Śląski boom muzealny a polska kultura pamięci   

 

repertuar

>>> Katarzyna Waligóra. Nie chcę widzieć   

Teatr Polski w Bydgoszczy: Faust, reż. Michał Borczuch

 

Pola Sobaś­‍-Mikołajczyk. Gdy kilka długości basenu nie załatwia sprawy   

Teatr Dramatyczny w Wałbrzychu i Teatr Współczesny w Szczecinie: Męczennicy, reż. Anna Augustynowicz; TR Warszawa: Męczennicy, reż. Grzegorz Jarzyna

 

Aleksandra Haduła. Lalkarz i chór dusz   

Opolski Teatr Lalki i Aktora: [‚d?ad?], reż. Paweł Passini

 

Łucja Iwanczewska. Emancypacyjny potencjał Zborowskiego   

Teatr Polski w Bydgoszczy: Samuel Zborowski, reż. Paweł Wodziński

 

Natalia Brajner. „Historia wesoła, a ogromnie przez to smutna”    

Teatr im. Jana Kochanowskiego w Opolu: Wesele na podstawie Wesela, reż. Cezary Tomaszewski

 

Marta Bryś. Polski teatr żydowski   

Teatr Żydowski w Warszawie: Dybuk, reż. Maja Kleczewska; Rodziny, których nie ma, czyli anonimowi Żydzi polscy, reż. Wojciech Klemm

 

>>> Maksymilian Wroniszewski. Rewolucja na pół gwizdka   

Teatr Wybrzeże w Gdańsku: Przedwiośnie, reż. Natalia Korczakowska

 

Klaudia Laś. Odys pohańbiony   

Teatr Polski im. Ludwika Solskiego w Tarnowie: Kajzar. Odyseja 1982, reż. Maciej Podstawny

 

Piotr Dobrowolski. Kalisz, Kadalisz, Kaliszmar   

Teatr im. Wojciecha Bogusławskiego w Kaliszu: Klęski w dziejach miasta, reż. Weronika Szczawińska

 

Julia Lizurek. (Nie)rzeczywista ucieczka   

Teatr Figur Kraków: Król Maciuś I, reż. Dagmara Żabska

 

zagranica

Grzegorz Kondrasiuk. Taniec, Wschód, contemporary i znak zapytania   

3. PlaStforma – Mińsk 2015; 1.5 Zelyonka Fest – Contemporary Dance Festival w Kijowie

 

Katarzyna Osińska. Polityka i estetyka w dzisiejszym teatrze rosyjskim    

Festiwal Złota Maska – Russian Case w Moskwie

 

Thomas Irmer. Kim jest Edek?    

Landesbühne Sachsen w Dreźnie: Tango, reż. Klaus­‍-Peter Fischer

 

opera

Friederike Felbeck. Zbrodnia w afekcie    

Bayerische Staatsoper w Monachium: Łucja z Lammermooru, reż. Barbara Wysocka

 

>>> Natalia Jakubowa. Parsifal i granice parafrazowania tekstu operowego    

Staatsoper im Schiller Theater w Berlinie: Parsifal, reż. Dmitrij Czerniakow

 

festiwale

Katarzyna Waligóra. Formy absurdu    

50. Przegląd Małych Form Teatralnych Kontrapunkt w Szczecinie

 

Sandra Szwarc. Poezja reportażu    

Tydzień Flamandzki w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim

 

teatr w książkach

Diana Poskuta­‍-Włodek. Modrzejewska – muza teatrologicznego źródłoznawstwa    

Modrzejewska/Listy. Korespondencja Heleny Modrzejewskiej i Karola Chłopowskiego 1859­‍-1886. Tom 1 i 2, opracowanie: Alicja Kędziora, Emil Orzechowski, Warszawa 2015

 

Małgorzata Jabłońska. Spektakl wyobraźni    

Konstantin Stanisławski, Partytura teatralna „Mewy” Antona Czechowa, Kraków 2014

 

Katarzyna Lemańska. Choreografia jako sieć neuronowa    

Tomasz Ciesielski, Taneczny umysł. Teatr ruchu i tańca w perspektywie neurokognitywistycznej, Łódź 2014

 

Noty o książkach

 

jerzy timoszewicz

Jerzy Timoszewicz. Dobra wróżka gafa. Mała antologia lapsusów literackich Jana Kotta    

p i k s e l