nasza klasa

Maryla Zielińska. Co się dzieje z „naszą klasą”?   

 

Grzegorz Niziołek. Lęk przed afektem   

 

nekroperformans

Dorota Sajewska. Nekroperformans   

 

my i oni

Bernhard, czyli my i oni. Rozmawiają Monika Muskała, Krystian Lupa i Janusz Margański   

 

stany wyjątkowe

Konrad Wojnowski. Zachować traumę – 9/11 Museum w Nowym Jorku   

 

Patrycja Cembrzyńska. Pułapka na myszy. O stanie wyjątkowym   

 

>>> Pola Sobaś­‍-Mikołajczyk. Więcej niż węch   

Uppsala Stadsteater: Psie serce, reż. Yana Ross

 

Grzegorz Stępniak. My anaconda don’t albo tak jest, jak się państwu zdaje? Performatywność rasy made in USA   

 

zwrot soniczny

Rosemary Klich. Zewnętrze od wewnątrz. Akustyczne przejścia i dźwiękowe ciała w multimedialnych działaniach performatywnych   

 

boska komedia

Monika Kwaśniewska. Boska Komedia: między hierarchią a anarchią   

8. Międzynarodowy Festiwal Boska Komedia w Krakowie

 

Wałbrzych

>>> Odzyskiwanie talentów. Z Danutą Marosz rozmawia Michał Centkowski   

 

Katarzyna Waligóra. „Na «nie» byli wszyscy”   

Teatr Dramatyczny w Wałbrzychu: Zapolska Superstar, czyli jak przegrywać, żeby wygrywać, reż. Aneta Groszyńska

 

repertuar

Dawid Dudko. Człowieku jesteś?   

TR Warszawa: Możliwość wyspy, reż. Magda Szpecht

 

Piotr Dobrowolski. Gore!   

Teatr Polski w Poznaniu: Krakowiacy i Górale, reż. Michał Kmiecik

 

Tomasz Kowalski. „Piosenkę, jaką znam, choć nie jest mądra, nucę wam”   

Teatr im. Wojciecha Bogusławskiego w Kaliszu: Żołnierz królowej Madagaskaru, reż. Cezary Tomaszewski

 

>>> Beata Guczalska. Dziesięć portretów z negatywem w tle   

Stary Teatr w Krakowie: Płatonow, reż. Konstantin Bogomołow

 

Monika Wąsik. Skrypt z Reymonta   

Teatr Nowy w Łodzi: Ziemia obiecana, reż. Remigiusz Brzyk

 

Paweł Schreiber. Chanan, Lea i gimnazjum   

Teatr Polski w Bydgoszczy: Dybuk, reż. Anna Smolar

 

Karolina Leszczyńska. Czego pragną ofiary?   

Fundacja na rzecz Równości i Emancypacji Ster: Gwałt. Głosy, reż. Agnieszka Błońska

 

Beata Kustra. Życiodajna kropla wody   

Teatr im. Stefana Jaracza w Łodzi: Książę niezłomny, reż. Paweł Świątek

 

Aleksandra Haduła. Small talk narodowy   

Teatr Śląski im. Stanisława Wyspiańskiego w Katowicach: Wesele, reż. Radosław Rychcik

 

Patryk Czaplicki. Dyplomacjo, pozwól żyć   

Teatr im. Stefana Jaracza w Łodzi: Komediant, reż. Agnieszka Olsten

 

Natalia Brajner. Być instrumentem   

Teatr Polski we Wrocławiu: Śmierć i dziewczyna, reż. Ewelina Marciniak

 

Maria Bałus. Chaos historii   

CDN Théâtre de Lorient, La Colline – Théâtre National: Koniec historii, reż. Christophe Honoré

 

opera

Natalia Jakubowa. „Lulu” albo Załamanie świat(ł)a   

Bayerische Staatsoper w Monachium: Lulu, reż. Dmitrij Czerniakow

 

zagranica

>>> Katarzyna Osińska. Niewypowiedziane. „Trzy siostry” w Nowosybirsku   

Państwowy Akademicki Teatr Krasnyj Fakieł w Nowosybirsku: Trzy siostry, reż. Timofiej Kulabin

 

Marta Kacwin­‍-Duman. Jakie czasy, taki Szekspir?   

R+J, reż. Saszko Brama

 

>>> Tomasz Fryzeł. „Wojna się skończyła”   

Théâtre des Bouffes du Nord: Battlefield, reż. Peter Brook i Marie­‍-Hélène Estienne

 

Friederike Felbeck. W poszukiwaniu utraconych konfliktów   

Impulse Theater Festival w Mülheim an der Ruhr

 

Grzegorz Stępniak. Biali heteroseksualni mężczyźni w pułapce przywilejów   

Young Jean Lee’s Theatre Company/Kirk Douglas Theatre w Los Angeles: Straight White Men, reż. Young Jean Lee

 

la taranta

Katarzyna Winiarska­‍-Ścisłowicz. Doświadczenie niewysłowione. La taranta Gianfranco Mingozziego jako dokumentacja rytuału tarantyzmu   

 

teatr w książkach

Diana Poskuta­‍-Włodek. Teatr Pawlikowskiego – retrospekcja, reinterpretacja   

Jan Michalik, Tadeusz Pawlikowski. Legenda, człowiek, teatr, Kraków 2015; Tadeusz Pawlikowski i jego teatr, red. Izabela Oleksiak­‍-Wilk, Kraków 2015; Tadeusz Pawlikowski, Recenzje teatralne i kroniki opery, oprac. Jan Michalik, Agnieszka Wanicka, Anna Wypych­‍-Gawrońska, Kraków 2015

 

Olga Katafiasz. Szekspir po katastrofie   

W.H. Auden, Wykłady o Shakespearze, Warszawa 2015

p i k s e l