Procedura recenzowania artykułów naukowych publikowanych w Gazecie Teatralnej „Didaskalia”
CZĘŚĆ I: POWINNOŚCI ZESPOŁU REDAKCYJNEGO GAZETY TEATRALNEJ „DIDASKALIA”:
- Artykuły naukowe nadesłane do redakcji podlegają wstępnej ocenie dokonywanej przez redaktorów tematycznych, czyli członków zespołu redakcyjnego „Didaskaliów” specjalizujących się w problematyce poruszanej w danym artykule. Po wstępnej ocenie artykuły mogą zostać przyjęte do recenzji, odrzucone lub odesłane autorowi z sugestiami niezbędnych poprawek czy uzupełnień.
- Zespół redakcyjny „Didaskaliów” wybiera dwóch niezależnych recenzentów spoza jednostki naukowej afiliowanej przez autora publikacji do każdego tekstu naukowego.
- Recenzenci są wybierani pod kątem tematyki proponowanego artykułu. Specjalizują się oni w dziedzinie, której dotyczy tekst naukowy.
- Autor lub autorzy publikacji i recenzenci nie znają nawzajem swoich tożsamości (double-blind review process).
- Przed wysłaniem tekstu do recenzji redakcja przedstawia recenzentowi tematykę artykułu, a po uzyskaniu jego zgody na napisanie recenzji zawiera z recenzentem umowę określającą wysoki standard rzetelności i szczegółowości recenzentów oraz termin złożenia recenzji.
- Zespół redakcyjny nie wywiera na recenzenta żadnych nacisków, nie kieruje pod jego adresem żadnych sugestii co do oceny tekstu naukowego ani przed zawarciem umowy, ani podczas opracowywania recenzji.
- Po zebraniu wszystkich recenzji tekstu naukowego zespół redakcyjny, na podstawie przedłożonych opinii, decyduje o przyjęciu tekstu do druku.
- Jeśli autor recenzowanego tekstu naukowego wchodzi w skład zespołu redakcyjnego, nie bierze udziału w wyborze recenzentów oraz podejmowaniu decyzji o przyjęciu tego tekstu do publikacji.
- Jeśli rozbieżność opinii przedstawionych w recenzjach uniemożliwia zespołowi podjęcie decyzji lub jeżeli tekst ma charakter interdyscyplinarny i wywołuje kontrowersje w gronie specjalistów, zespół ma prawo powołać dodatkowego recenzenta.
- Recenzent ma prawo zaproponować naniesienie w tekście określonych poprawek. W takim wypadku zespół redakcyjny prosi autora o ich dokonanie. Poprawiony tekst może być ponownie przesyłany tym samym recenzentom.
- Po zakończeniu procesu recenzyjnego autor tekstu oraz pozostali recenzenci mogą poprosić o udostępnienie recenzji.
- Autor recenzji ma prawo pozostawić swoje nazwisko jedynie do wiadomości gremium decyzyjnego.
- Raz w roku, w ostatnim numerze danego sezonu teatralnego, redakcja podaje do publicznej wiadomości listę recenzentów współpracujących z „Didaskaliami”.
CZĘŚĆ II: POWINNOŚCI RECENZENTÓW
- Specjalista otrzymujący propozycję przygotowania recenzji zobowiązany jest starannie ocenić swoje kompetencje merytoryczne oraz praktyczne możliwości sporządzenia recenzji w wyznaczonym czasie, a w razie wątpliwości w tym zakresie poniechać recenzowania.
- Recenzenci podejmują decyzję o zakwalifikowaniu tekstu do druku, biorąc pod uwagę m.in. nowatorskie ujęcie tematu, uwzględniające bieżącą literaturę przedmiotu, zastosowanie adekwatnej metodologii oraz wkład wniosków w stan badań. Do obowiązków recenzenta należy również ocena stopnia samodzielności ocenianego dzieła, w tym ustalenie ewentualnych niejawnych zapożyczeń i tzw. plagiatów z innych dzieł.
- Każda recenzja ma formę pisemną i musi się kończyć jednoznacznym wnioskiem o dopuszczeniu publikacji do druku bądź jej odrzuceniu. Recenzent ma jednak prawo wydać opinię warunkowo pozytywną, domagając się wprowadzenia do pracy stosownych poprawek. W takim przypadku ma prawo do powtórnej weryfikacji recenzowanego dzieła.
- Recenzję należy przygotować terminowo i dyskretnie, nie konsultując się z innymi recenzentami ani nie udzielając im informacji na temat swoich opinii i zamiarów.
|