teatr a kościół

Agata Adamiecka­‍-Sitek. Jak zdjąć klątwę? Oliver Frljić i Polacy   

 

Grzegorz Niziołek. Sacrum jako cenzura   

 

Dorota Sajewska. Archeologia traumy aborcyjnej   

 

Marcin Kościelniak. Przez solidarność. Kościół jako struktura emocjonalna polskiego społeczeństwa lat osiemdziesiątych   

 

öhrn

>>> Tomasz Fryzeł. Widma, które nie chcą odejść   

Nowy Teatr w Warszawie: Sonata widm, reż. Markus Öhrn

 

Romuald Krężel. Notatki z głowy   

 

Katarzyna Tórz. Miłość w czasach zarazy   

 

postmedia

Jakub Kłeczek. „Myśląca maszyna” – Teatr Symultaniczny Szymona Syrkusa i Andrzeja Pronaszki. Ku archeologii performansu cyfrowego w Polsce   

 

Mateusz Chaberski. „Mu” i hybrydyczna sztuka bioartu   

MU Artspace w Eindhoven: Fluid Matter. Liquid and Life in Motion, kuratorzy: Angelique Spaninks i William Myers

 

aktorka w pracy

Aktorka znaczy artystka. Z Dominiką Biernat rozmawia Monika Kwaśniewska   

 

reżyserki

Ojcobójczynie. Z Anną Smolar, Anną Karasińską, Magdą Szpecht, Katarzyną Kalwat i Weroniką Szczawińską rozmawia Piotr Gruszczyński   

 

kot’átkova

Magdalena Jiřička­‍-Stojowska. Próba anatomicznego spojrzenia. O twórczości Evy Kot’átkovej   

 

„Dostać się do ciała rzeczy”. Z Evą Kot’átkovą rozmawia Magdalena Jiřička­‍-Stojowska   

 

nekrošius

Wolność to wybór. Z Anną Turowiec rozmawia Maryla Zielińska   

 

repertuar

Zuzanna Berendt. Tu mieszka strach   

Nowy Teatr w Warszawie: Zew Cthulhu, reż. Michał Borczuch

 

>>> Katarzyna Fazan. Głośne „Wesele”   

Stary Teatr w Krakowie: Wesele, reż. Jan Klata

 

Ewa Guderian­‍-Czaplińska. Spektakl zupełnie normalny   

Teatr Powszechny w Warszawie: Chłopi, reż. Krzysztof Garbaczewski

 

>>> Monika Świerkosz. W mroku zobaczycie prawdę   

Teatr im. Wojciecha Bogusławskiego w Kaliszu: Noce i dnie, reż. Seb Majewski

 

Tomasz Kowalski. Przeciw obojętności   

Teatr Polski w Poznaniu, Teatr Żydowski w Warszawie: Malowany ptak, reż. Maja Kleczewska

 

Stanisław Godlewski. Widzialne i czytelne   

Teatr Współczesny w Szczecinie, Feinweinblein. W starym radiu diabeł pali, reż. Katarzyna Szyngiera

 

Jakub Papuczys. Anatomie buntu   

Teatr Łaźnia Nowa w Krakowie: Fuck… Sceny buntu, reż. Marcin Liber

 

Jan Karow. „Dżihad znaczy: podjąć wysiłek”   

Teatr Polski im. Hieronima Konieczki w Bydgoszczy: Bóg w dom, reż. Katarzyna Szyngiera

 

Beata Kustra. gra z kopciuszkiem   

Stary Teatr w Krakowie: Kopciuszek, reż. Anna Smolar

 

>>> Karolina Habryło. Patrzeć i nie widzieć, a może nie patrząc zobaczyć   

STUDIO teatrgaleria w Warszawie: Dziewczynki, reż. Małgorzata Wdowik

 

Agata Chałupnik. Spotkania z utopią   

Komuna// Warszawa: Realne utopie (w ramach projektu Przyszłość)

 

Język polski jako obcy. Z Adamem Ziajskim rozmawia Piotr Dobrowolski   

Scena Robocza – Centrum Rezydencji Teatralnej w Poznaniu: Nie mów nikomu, reż. Adam Ziajski

 

opera

Natalia Jakubowa. Wędrówki psychoanalityczne – na własną odpowiedzialność   

Opernhaus w Zurychu: Peleas i Melisanda, reż. Dmitrij Czerniakow; Staatsoper Hamburg: Bez krwi, Zamek Sinobrodego, reż. Dmitrij Czerniakow

 

Łukasz Grabuś. Opera Cracoviensis, czyli powszednia   

Festiwal Opera Rara w Krakowie

 

Natalia Jakubowa. Shakespeare an der Wien   

Theater an der Wien: Hamlet, reż. Christof Loy; Falstaff, reż. Torsten Fischer; Makbet, reż. Roland Geyer

 

taniec

Katarzyna Lemańska. „Nie ma ja, ja daję temu świadectwo”   

Polska Platforma Tańca w Bytomiu

 

festiwale

Joanna Braun. Cyrkowe wzloty materii   

Festiwal Materia Prima w Krakowie

 

Dominika Bremer. Klasyka jednak konserwatywnie    

42. Opolskie Konfrontacje Teatralne Klasyka Polska

 

teatr w książkach

Katarzyna Dudzińska. Od amnezji do amnestii?   

Monika Muskała, Między „Placem Bohaterów” a „Rechnitz”. Austriackie rozliczenia

 

>>> Agata Siwiak. Fabryka kreatywności i podmiotowości   

Bojana Kunst, Artysta w pracy. O pokrewieństwach sztuki i kapitalizmu

 

Jakub Papuczys. Normalność w czasach kapitalizmu   

Magda Szcześniak, Normy widzialności. Tożsamość w czasach transformacji