O nas
O nas
Czasopismo „Didaskalia. Gazeta Teatralna” powstało w grudniu 1993 roku w środowisku Uniwersytetu Jagiellońskiego. Od marca 2007 roku wydawcą jest Instytut im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu, współwydawcą Wydział Polonistyki UJ. Siedziba redakcji mieści się w Krakowie.
„Didaskalia. Gazeta Teatralna” obejmują refleksją krytyczną zjawiska z rozmaitych obszarów teatru i sztuki. Prócz premier teatru dramatycznego regularnie omawiamy wydarzenia z obszaru tańca, performansu, sztuk wizualnych, opery. Informacje dotyczące bieżącego życia teatralnego splatamy z refleksją dotyczącą historii i tradycji teatru oraz sztuk performatywnych widząc je jako przestrzenie wzajemnie się naświetlające i tłumaczące. Wydarzenia bieżącego życia teatralnego wpisujemy w szeroki kontekst współczesnej myśli humanistycznej. Ważny element pisma stanowią bloki tematyczne poświęcone wybranym zagadnieniom teoretycznym, politycznym, filozoficznym, które rozszerzają pole interpretacji teatru i jego obecności w życiu społecznym.
„Didaskalia. Gazeta Teatralna” są umieszczone na liście czasopism punktowanych MNiSW z liczbą punktów 70 w dyscyplinach: nauki o sztuce, nauki o kulturze i religii, literaturoznawstwo.
Na stronie internetowej „Didaskaliów. Gazety Teatralnej” nie publikujemy reklam.
Artykuły publikowane w „Didaskaliach. Gazecie Teatralnej” są umieszczane i archiwizowane w bazach Scopus, ERIH PLUS, CEEOL, CEJSH oraz Biblioteka Nauki.
Wersją podstawową pisma jest publikacja online, od numeru 157/158 wszystkie teksty są dostępne na licencji Creative Commons BY-NC-ND 3.0 PL.
Kalendarz wydawniczy
Numery ukazują się w drugiej połowie miesiąca w następującym cyklu:
Luty
Kwiecień
Czerwiec (numer podwójny za okres czerwiec-sierpień)
Październik
Grudzień
Numer specjalny w języku angielskim ukazuje się każdego roku w grudniu
Redakcja
„Didaskalia. Gazetę Teatralną” redaguje kolektyw w składzie:
dr Marta Bryś (Akademia Sztuk Teatralnych im. St. Wyspiańskiego w Krakowie)
Doktor nauk humanistycznych, absolwentka teatrologii na Uniwersytecie Jagiellońskim. Wykładowczyni Wydziału Aktorskiego Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie. W 2020 roku opublikowała książkę Doświadczenie postpamięci w teatrze. Współpracowała z licznymi instytucjami i organizacjami jako kuratorka i producentka; od 2024 roku prowadzi masterclass z feedbacku artystycznego w Laboratorium Nowych Praktyk Teatralnych na SWPS w Warszawie. Publikuje na łamach „Didaskaliów” i „Dialogu”. Od 2021 roku w zespole redakcji „Didaskaliów”.
dr hab. Marcin Kościelniak, prof. UJ (Uniwersytet Jagielloński w Krakowie)
Teatrolog, kulturoznawca. Adiunkt w Katedrze Teatru i Dramatu UJ. Członek komitetu redakcyjnego serii książkowej „Teatr/Konstelacje” w WUJ. Zajmuje się historią i politycznością teatru, sztuk performatywnych i wizualnych XX i XXI wieku, zagadnieniami cenzury, relacjami wiedzy i władzy, pamięci i historii, teorią archiwum.
Autor książek: Prawie ludzkie, prawie moje. Teatr Helmuta Kajzara (2012), „Młodzi niezdolni” i inne teksty o twórcach współczesnego teatru (2014), Egoiści. Trzecia droga w kulturze polskiej lat 80. (2018) oraz tomu z wyborem tekstów Helmuta Kajzara Koniec półświni. Wybrane utwory i teksty o teatrze (2012). Współredaktor książek: 20-lecie. Teatr polski po 1989 (2010), 1968/PRL/Teatr (2016), Teatr a Kościół (2018).
dr Monika Kwaśniewska (Uniwersytet Jagielloński w Krakowie)
Adiunktka w Katedrze Teatru i Dramatu Uniwersytetu Jagiellońskiego. Autorka książek Od wstrętu do sublimacji. Teatr Krzysztofa Warlikowskiego w świetle teorii Julii Kristevej (2009), Pytanie o wspólnotę. Jerzy Grzegorzewski i Jan Klata (2016) oraz Między hierarchią a anarchią. Teatr - Instytucja - Krytyka (2019). Współredaktorka (wraz z Grzegorzem Niziołkiem) książki Zła pamięć. Przeciw-historia w polskim teatrze i dramacie (2012). Obecnie zajmuje się współczesnym aktorstwem performatywnym oraz krytyką instytucjonalną.
dr Alicja Müller (Uniwersytet Jagielloński w Krakowie)
Doktorka nauk humanistycznych, współpracowniczka Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego, badaczka tańca i choreografii, redaktorka. Autorka książek Sobątańczenie. Między choreografią a narracją (Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2017) i Teatr (w) ruchu. Krakowski Teatr Tańca (projekt zrealizowany w ramach stypendium MKiDN na rok 2023). Publikowała m.in. w „Czasie Kultury”, „Tekstach Drugich” i „Didaskaliach”. Laureatka konkursie im. Andrzeja Żurowskiego na recenzje teatralne dla młodych krytyczek i krytyków (2014) i konkursu Instytutu Teatralnego na najlepszą pracę magisterską z zakresu wiedzy o teatrze, widowisku i performansie (2015). Projekty artystyczne i edukacyjne realizowała m.in. z Fundacją Burdąg, Fundacją Performat, Art Stations Foundation, Krakowskim Teatrem Tańca i Cricoteką. Jej zainteresowania badawcze dotyczą nowej choreografii oraz nienormatywnej cielesności.
Joanna Targoń
Recenzentka teatralna „Gazety Wyborczej”. Redaktorka książek, katalogów wystaw i wydawnictw festiwalowych. Prowadzi na Wiedzy o Teatrze UJ warsztaty „Pisanie o teatrze”.
Staż:
Szymon Golec, Zuzanna Piekarska
Opracowanie komputerowe:
Piotr Kołodziej
Rada naukowa
dr hab. Anna R. Burzyńska
Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
doc. mga. Lukáš Jiřička, Ph.D.
The Academy Of Performing Arts In Prague, Czechia
prof. Michał Kobiałka
University of Minnesota, USA
prof. dr hab. Leszek Kolankiewicz
Uniwersytet Warszawski, Poland
prof. Bryce Lease, PhD
University of London, Royal Central School of Speech & Drama, UK
prof. dr hab. Grzegorz Niziołek
Uniwersytet Jagielloński, Poland
dr hab. Dorota Sajewska
Ruhr-Universität Bochum, Germany
Uniwersytet Warszawski, Poland
prof. Thomas Sellar
Yale School of Drama, USA
prof. dr hab. Małgorzata Sugiera
Uniwersytet Jagielloński, Poland
prof. Tamara Trojanowska
University of Toronto, Canada