Call for papers
Choreografia a instytucje. Problemy, diagnozy, studia przypadków
Proponowany przez nas temat open calla jest zaproszeniem do przyjrzenia się praktykom choreograficznym, tanecznym i ruchowym w kontekście ich związków z instytucjami – zarówno tymi zajmującymi się finansowaniem, produkcją i prezentacją prac choreograficznych, jak i tymi edukującymi o tańcu oraz kształcącymi osoby tańczące i choreografujące. Pole, w którym funkcjonują osoby artystyczne, piszące o tańcu, kuratorskie, dyrektorskie i producenckie oraz instytucje z ich dyspozytywami dyskursywnymi, materialnymi i administracyjnymi, jest w ścisłym sensie polem politycznym – realizują się w nim relacje władzy, spory, rozwijają się nowe nurty artystyczne, formy współpracy, języki i narracje.
Chcemy szeroko spojrzeć na to, jak kształtowana jest współczesna choreografia, jakie czynniki instytucjonalne i organizacyjne wpływają na jej rozwój (lub regres). Jesteśmy otwarte na propozycje artykułów będące studiami przypadków, analizy o charakterze systemowym oraz narracje autoetnograficzne czy teksty powstałe w wyniku obserwacji uczestniczącej. Propozycje artykułów mogą dotyczyć obszarów tańca współczesnego, klasycznego, ludowego oraz form eksperymentalnych i interdyscyplinarnych (obejmujących ruch) w Polsce, Europie i na świecie. Interesuje nas również krytyczna refleksja dotycząca sposobów pisania o tańcu i choreografii.
Obecny nabór dotyczy tekstów o charakterze naukowym, które będą podlegały procedurze podwójnej ślepej recenzji. W późniejszym terminie otworzymy nabór na propozycje rozmów, manifestów artystycznych i innych form, które pozwolą poszerzyć perspektywę na interesujące nas zagadnienia.
Czekamy na propozycje tekstów, które poruszać będą tematy takie jak:
- sytuacja choreografii i osób tworzących choreografię w teatrach dramatycznych;
- organizacja życia tanecznego, narzędzia finansowania i modele wspierania osób twórczych;
- choreografie w przestrzeniach nieteatralnych: obszary i narzędzia działania;
- instytucje dla tańca i ich strategie rozwoju środowiska twórczego;
- dyskursy kuratorskie: sposoby kształtowania trendów w obszarze choreografii;
- odpowiedzialność kuratorska w czasach pogłębiającego się kryzysu;
- władza i hierarchie w obszarze tańca i choreografii;
- nowe formy instytucjonalne w tańcu i choreografii;
- zawód: tancerx – uwarunkowania instytucjonalne, ekonomiczne, edukacyjne;
- edukacja taneczna i choreograficzna;
- oddolne formy organizacji w obszarze tańca i choreografii;
- działania naprawcze w obszarze tańca i choreografii: praktyki, możliwości, postulaty;
- choreografia a dostępność w kontekście publiczności i procesów twórczych;
- język mówienia o tańcu – praktyki językowe kształtujące odbiór tańca i choreografii;
- platformy tańca, festiwale, przeglądy – tworzenie lokalnych i międzynarodowych obiegów artystycznych.
Na propozycje tekstów (abstrakty o długości maksymalnie 1000 znaków) czekamy do 15.05.2025. Prosimy o ich wysyłanie na adres: alicja.muller@uj.edu.pl wraz z krótkim biogramem naukowym.
Kalendarz pracy:
15.05.2025 – termin nadsyłania zgłoszeń i abstraktów;
15.06.2025 – odpowiedź od redakcji;
15.09.2025 – termin nadsyłania gotowych artykułów.
Redaktorki prowadzące: Zuzanna Berendt, Alicja Müller, Izabela Zawadzka