Call for papers
Katedra Teatru i Dramatu Wydziału Polonistyki UJ
oraz redakcja „Didaskaliów. Gazety Teatralnej”
zapraszają na międzynarodową konferencję naukową
AUTOCENZURA I CENZURA. NOWE UJĘCIA
21-23 października 2021 roku, platforma ZOOM
(link do spotkań: https://us02web.zoom.us/j/84905714542?pwd=RkNDSDN0M2hvZ3FhYVl2aFU1T2xLQT09)
(Meeting ID: 849 0571 4542; Passcode: 720287)
21 października – czwartek
CENZURA INSTYTUCJONALNA
9:30-12:00
Otwarcie konferencji
Weronika Szczawińska (Akademia Teatralna). Fantazja o widzu, czyli niewidzialna cenzura w instytucjach teatralnych
Witold Mrozek (Uniwersytet Warszawski). „Pragniemy, żeby nic nie ruszać”. „Teren badań: Jeżycjada” Weroniki Szczawińskiej, status przedstawienia teatralnego a cenzura sądowa
Karolina Maciejaszek (Akademia Sztuk Teatralnych, filia we Wrocławiu). Cenzura na Miesiącu Fotografii w Krakowie. Relacja uczestniczki
Katarzyna Waligóra (Uniwersytet Jagielloński). Czy można ocenzurować dyrekcję? Krystyna Meissner w Starym Teatrze
Dyskusja
13:00-15:00
Aneta Głowacka (Uniwersytet Śląski). „Klątwa” w Rozrywce. Studium przypadku
Natalia Jakubowa (Wiedeń, independent researcher). Alvis Hermanis i auto/cenzura
Piotr Olkusz (Uniwersytet Łódzki). Alternatywna sztuka w czasach upolitycznionych grantów: czy to w ogóle możliwe?
Micha Braun (Universität Leipzig). Raise Your Voice!? German Artists and the Pandemic
Dyskusja
16:30-19:00
Katarzyna Osińska (Instytut Slawistyki PAN). Cenzor o cenzurze. Przypadek barona Nikołaja Drizena (1868-1935) i jego książki o cenzurze w Rosji XIX wieku
Agata Łuksza (Uniwersytet Warszawski). Bojkot teatralny jako radykalna forma (auto)cenzury. Tożsamość narodowa a tożsamość fanowska w okresie powstania styczniowego
Aleksandra Liszka (Uniwersytet Śląski). Cenzura odredaktorska w zaborze rosyjskim w XIX wieku
Urszula Pysyk (Uniwersytet Jagielloński). Wokół zagadnień reform xiqu w ChRL. Spór o Dymisję Hai Rui'a
Agnieszka Wójtowicz (Uniwersytet Opolski). Cenzura i autocenzura w Studium o Hamlecie w reżyserii Jerzego Grotowskiego
Dyskusja
22 października – piątek
AUTOCENZURA
9:30-12:00
Agnieszka Jakimiak (Royal Holloway, University of London). Wewnętrzna robota. Teatralna autocenzura w kontekście krytyki instytucjonalnej
Zbigniew Majchrowski (Uniwersytet Gdański). „Nie idę na ‘Idę’”. Strategie autocenzury
Maryla Zielińska (Warszawa, independent researcher). AAA Grzegorzewski
Bartosz Różanek (Uniwersytet Warszawski). Autocenzura w Dziennikach politycznych Mieczysława F. Rakowskiego na podstawie analizy fragmentów z grudnia 1981 roku
Dyskusja
TRANSFORMACJE
13:00-15:00
Joanna Krakowska (Instytut Sztuki PAN). Do użytku wewnętrznego. Lord Szambelan, towarzysz Kliszko i wielebny Wildmon przesłali instrukcje
Marcin Kościelniak (Uniwersytet Jagielloński). Fragmenty dyskursu aborcyjnego. Czerwiec ‘89
Dorota Sosnowska (Uniwersytet Warszawski). „Ja i AIDS”: cenzura, epidemia, transformacja.
Piotr Dobrowolski (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu). Dyskursywne narzędzia kontroli. Kształtowanie opinii publicznej jako forma cenzury
Dyskusja
16:30-19:00
Jan Jiřík (DAMU Praga). Publiczna Instytucja Kultury, co to takiego?
Piotr Morawski (Uniwersytet Warszawski). Czego wciąż nie można powiedzieć
Monika Kwaśniewska (Uniwersytet Jagielloński). Afektywne, relacyjne i werbalne skutki blokowania i perswazji negatywnej. Intymne historie tekstów nieopublikowanych
Stanisław Godlewski (Instytut Sztuki PAN). Poprawność, cenzura i ślepota we współczesnej krytyce teatralnej
Dyskusja
23 października – sobota
REPREZENTACJE
9:30-12:00
Agnieszka Wanicka (Uniwersytet Jagielloński). XIX-wieczne emploi jako przykład cenzury obyczajowej
Dorota Jarząbek-Wasyl (Uniwersytet Jagielloński). Kradzież twarzy. O pewnym przypadku aktorskich wykroczeń przeciw cenzurze obyczajowej
Anna R. Burzyńska (Uniwersytet Jagielloński). Autocenzura w autopatografii
Sebastian Jagielski (Uniwersytet Jagielloński). Cięcie Kmicica. Ukryta analna historia kina polskiego
Blanka Katarzyna Dżugaj (Warszawa, independent researcher). Seksualność na azjatyckich ekranach – cenzura i autocenzura a estetyka filmowa w Azji
Dyskusja
13:00-15:00
Andrzej Leder (Instytut Filozofii i Socjologii PAN). Autocenzura. Kilka uwag w kwestii niewidzialności
Krystyna Duniec (Instytut Sztuki PAN). Autocenzura w teatrze: autoprzemoc, asekuracja czy normalność?
Jakub Momro (Uniwersytet Jagielloński). Francuskie debaty wokół antyizraelskości
Barbara Michalczyk (Uniwersytet Jagielloński). „Fraulein Doktor” w Teatrze Ziemi Pomorskiej w Toruniu w 1934 roku, sprawy polsko-niemieckie
Dyskusja
16:30-18:30
Grzegorz Niziołek (Uniwersytet Jagielloński). Emancypacja, reprezentacja, cenzura
Łucja Iwanczewska (Uniwersytet Jagielloński). Krytyczność i dekrytyczność a mechanizmy cenzury – wokół teatru i sztuk performatywnych
Kasia Lech (Canterbury Christ Church University). Hegemonia i natywizm języka angielskiego jako forma cenzury we współczesnym teatrze
Dyskusja