Call for papers

Logo UJ, Wydziału Polonistyki UJ i Didaskaliów

  

Katedra Teatru i Dramatu Wydziału Polonistyki UJ

oraz redakcja „Didaskaliów. Gazety Teatralnej”

zapraszają na międzynarodową konferencję naukową

 

AUTOCENZURA I CENZURA. NOWE UJĘCIA

 

21-23 października 2021 roku, platforma ZOOM

(link do spotkań: https://us02web.zoom.us/j/84905714542?pwd=RkNDSDN0M2hvZ3FhYVl2aFU1T2xLQT09

 

 

21 października – czwartek

 

CENZURA INSTYTUCJONALNA

 

9:30-12:00

Otwarcie konferencji

Weronika Szczawińska (Akademia Teatralna). Fantazja o widzu, czyli niewidzialna cenzura w instytucjach teatralnych

Witold Mrozek (Uniwersytet Warszawski). Pragniemy, żeby nic nie ruszać”. Teren badań: Jeżycjada” Weroniki Szczawińskiej, status przedstawienia teatralnego a cenzura sądowa

Karolina Maciejaszek (Akademia Sztuk Teatralnych, filia we Wrocławiu). Cenzura na Miesiącu Fotografii w Krakowie. Relacja uczestniczki

Katarzyna Waligóra (Uniwersytet Jagielloński). Czy można ocenzurować dyrekcję? Krystyna Meissner w Starym Teatrze

Dyskusja 

 

13:00-15:00

Aneta Głowacka (Uniwersytet Śląski). „Klątwa” w Rozrywce. Studium przypadku

Natalia Jakubowa (Wiedeń, independent researcher). Alvis Hermanis i auto/cenzura

Piotr Olkusz (Uniwersytet Łódzki). Alternatywna sztuka w czasach upolitycznionych grantów: czy to w ogóle możliwe? 

Micha Braun (Universität Leipzig). Raise Your Voice!? German Artists and the Pandemic

Dyskusja 

 

16:30-19:00

Katarzyna Osińska (Instytut Badań Literackich PAN). Cenzor o cenzurze. Przypadek barona Nikołaja Drizena (1868-1935) i jego książki o cenzurze w Rosji XIX wieku

Agata Łuksza (Uniwersytet Warszawski). Bojkot teatralny jako radykalna forma (auto)cenzury. Tożsamość narodowa a tożsamość fanowska w okresie powstania styczniowego  

Aleksandra Liszka (Uniwersytet Śląski). Cenzura odredaktorska w zaborze rosyjskim w XIX wieku

Urszula Pysyk (Uniwersytet Jagielloński). Wokół zagadnień reform xiqu w ChRL. Spór o Dymisję Hui Rui’a

Agnieszka Wójtowicz (Uniwersytet Opolski). Cenzura i autocenzura w Studium o Hamlecie w reżyserii Jerzego Grotowskiego

Dyskusja 

 

 

22 października – piątek

 

AUTOCENZURA

 

9:30-12:00

Krystyna Duniec (Instytut Sztuki PAN). Autocenzura w teatrze: autoprzemoc, asekuracja czy normalność?

Agnieszka Jakimiak (Royal Holloway, University of London). Wewnętrzna robota. Teatralna autocenzura w kontekście krytyki instytucjonalnej

Zbigniew Majchrowski (Uniwersytet Gdański). „Nie idę na ‘Idę’”. Strategie autocenzury

Maryla Zielińska (Warszawa, independent researcher). AAA Grzegorzewski 

Bartosz Różanek (Uniwersytet Warszawski). Autocenzura w Dziennikach politycznych Mieczysława F. Rakowskiego na podstawie analizy fragmentów z grudnia 1981 roku

Dyskusja 

 

TRANSFORMACJE

 

13:00-15:00

Joanna Krakowska (Instytut Sztuki PAN). Do użytku wewnętrznego. Lord Szambelan, towarzysz Kliszko i wielebny Wildmon przesłali instrukcje

Agata Adamiecka (Akademia Teatralna). Oczy szeroko zamknięte. O mechanizmach widzialności przemocy wobec kobiet w polu sztuki 

Marcin Kościelniak (Uniwersytet Jagielloński). Fragmenty dyskursu aborcyjnego. Czerwiec ‘89

Dorota Sosnowska (Uniwersytet Warszawski). „Ja i AIDS”: cenzura, epidemia, transformacja.

Dyskusja 

 

16:30-19:00

Jan Jiřík (DAMU Praga). Publiczna Instytucja Kultury, co to takiego? 

Piotr Morawski (Uniwersytet Warszawski). Czego wciąż nie można powiedzieć

Monika Kwaśniewska (Uniwersytet Jagielloński). Afektywne, relacyjne i werbalne skutki blokowania i perswazji negatywnej. Intymne historie tekstów nieopublikowanych

Stanisław Godlewski (Instytut Sztuki PAN). Poprawność, cenzura i ślepota we współczesnej krytyce teatralnej

Piotr Dobrowolski (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu). Dyskursywne narzędzia kontroli. Kształtowanie opinii publicznej jako forma cenzury

Dyskusja 

 

 

23 października – sobota

 

REPREZENTACJE

 

9:30-12:00

Agnieszka Wanicka (Uniwersytet Jagielloński). XIX-wieczne emploi jako przykład cenzury obyczajowej

Dorota Jarząbek-Wasyl (Uniwersytet Jagielloński). Kradzież twarzy. O pewnym przypadku aktorskich wykroczeń przeciw cenzurze obyczajowej

Anna R. Burzyńska (Uniwersytet Jagielloński). Autocenzura w autopatografii

Sebastian Jagielski (Uniwersytet Jagielloński). Cięcie Kmicica. Ukryta analna historia kina polskiego

Blanka Katarzyna Dżugaj (Warszawa, independent researcher). Seksualność na azjatyckich ekranach – cenzura i autocenzura a estetyka filmowa w Azji

Dyskusja 

 

13:00-15:00

Andrzej Leder (Instytut Filozofii i Socjologii PAN). Autocenzura. Kilka uwag w kwestii niewidzialności

Iwona Kurz (Uniwersytet Warszawski). „Atmosfera” 1968 roku: niewypowiedziane a działające

Jakub Momro (Uniwersytet Jagielloński). Francuskie debaty wokół antyizraelskości

Barbara Michalczyk (Uniwersytet Jagielloński). „Fraulein Doktor” w Teatrze Ziemi Pomorskiej w Toruniu w 1934 roku, sprawy polsko-niemieckie

Dyskusja 

 

16:30-18:30

Grzegorz Niziołek (Uniwersytet Jagielloński). Emancypacja, reprezentacja, cenzura

Łucja Iwanczewska (Uniwersytet Jagielloński). Krytyczność i dekrytyczność a mechanizmy cenzury – wokół teatru i sztuk performatywnych

Dorota Semenowicz (Akademia Teatralna). Autocenzura i kwestie emancypacji

Kasia Lech (Canterbury Christ Church University). Hegemonia i natywizm języka angielskiego jako forma cenzury we współczesnym teatrze 

Dyskusja